Vem är jag?



En charmigt förvirrad tjej på 27 år som söker meningen med livet och tror sig vara på rätt spår. Satsar för fullt på mina drömmar och lever en för det mesta lycklig relation, med mannen i mitt liv ♥ ♥ ♥ sen får vi inte glömma, världens gosigaste katt Shanti, min älskade bäbis som förgyller mina dagar!

onsdag, oktober 01, 2008

Mina dagliga rutiner

Det var inga problem att vända på dygnet i morse.
Klockan 07:45 vaknade jag av en massa oljud från bygg gubbarna som ska riva min balkong, ska snart få en inglasad! *nice*
Det var ingen ide att sova vidare, så jag gick upp och gjorde lite nytta i stället. Jag har hunnit läsa dagens text, ringa min sponsor angående en fråga i steget, bada, äta frukost och bakat 2st kakor, det ni!
Har kommit på vad det är som står i vägen mellan mig och mina dagliga rutiner och det är: Das Computer!
Den är rena rama besattheten, den får tiden att gå jätte snabbt och mig att inte göra viktiga saker. Så nu försöker jag kompromissa med mig själv, med andra ord, tvinga mig själv att göra mina måsten innan jag får sätta mig framför datorn.
Det fungerar jätte bra, för helt plötsligt diskar jag jätte snabbt, så snabbt att jag till och med hinner göra lite andra saker som att torka bänkar eller göra rent kattlådan. Allt för att få sitta framför min dumburk. Det känns faktiskt mycket trevligare att sitta här när jag fixat alla saker jag behöver göra för att må bra.
Om ca timme ska jag till Fenix på min eftervård, därefter hem till
k-exet för att ha lite kvalitetstid.

I morgon är invigningen för Angeredsgruppens möte, det känns så grymt! Jag hoppas det kommer massa folk och backar upp gruppen och att budskapet sprids vidare till dom där ute som fortfarande lider.

Har bestämt mig för att varje vecka att tänka på viktiga saker för mig, samla på mig information och hitta min egen ståndpunkt i olika områden, samt det viktigaste av allt: Praktisera!
Förra veckans lärdom har varit:
"Att hantera skvaller / skit snack / Ventilation.
Här kommer en summering av vad jag har lärt mig förra veckan.... Kom i håg att det här är MINA åsikter och ingen annans...

1: Skitsnack är när jag baktalar eller snackar ner andra människor med onda avsikter. Oavsett orsaken är det väldigt elakt och "icke-tillfrisknande" enligt mig!
2: Skvaller är när jag sprider andra människors privatliv vidare eller bara lyssnar och gottar mig, utan att sätta en gräns. Jag tycker det är samma sak att sprida och att ta emot skvaller, för känslan/det man får ut av det är den samma. Det främjar min nyfikenhet och kontrollbehov utan hänsyn till skvallerobjektet. Detta är vanligt förekommande bland människor, det verkar som om vi har svårt att hitta samtalsämnen och använder istället skvaller som ett eventuellt samtalsämne. Det kan låta väldigt hårt, men jag vill faktiskt inte stödja den här samtalsformen. Det är gammalt för mig! Märker att det är svårt att värja sig för skvaller, för om någon börjar med att säga: "Har du hört om ..." Blir svaret nästan automatiskt: "Nä vadå..."
Men jag vill helt seriöst försöka minska mitt skvaller, strävar inte efter att bli perfekt, men åtminstonde lite bättre knisse än vad jag redan är. Skvaller kan faktiskt göra större skada än man tror.
3: Ventilation är för mig när jag är personligt och känslomässigt involverad i något som rör en annan människa, till exempel en konflikt. Jag kanske behöver dela mina känslor med någon för att inte bära det inom mig och genom det må dåligt. För mig är det viktigt att jag litar på personen i fråga och att jag framhäver att det är min känsla jag vill prata om och be om vägledning i. Tror också det är bra att prata med några få nära vänner och inte säga det till första bästa. Det handlar för mig om personlig integritet. Det viktigaste kanske är att fråga mig själv: "Vad är mitt huvudsyfte med det här? Vill jag ventillera för att det är jobbigt att hantera eller för att söka medhåll utifrån" Här behöver jag vara ärlig mot mig själv annars slår det bara tillbaka på mig själv i slutändan. Ventilation kan vara ytterst viktigt för mitt välbefinnande, så det inte bygger bo i mitt huvud och skadar mig.

Den här veckan har jag valt att tänka på: "Sätta P för självcentreringen och finnas till för andra människor // Samt - Våga be om hjälp, våga bli avvisad"
Det innebär att jag ska försöka tänka på andras välfärd framför min egen, utan att för den sakens skull bli medberoende. Hittils har jag gjort några goda gärnigar, men konsten är att göra en god gärning utan att skryta om den och få credits för den. Det är de jag tränar på då. Sann ödmjukhet, istället för falsk ödmjukhet. Tack Programmet, Fenix och G för att jag lär mig leva på ett nytt sätt, även tack till min sponsor och mina kära vänner, utan er hade jag inte varit någonting.

Nu ska jag gå ut och praktisera ödmjukhet!

3 kommentarer:

Caroline sa...

Men gumman... Fan vad fräsch din blogg har blivit!

Kanonsnygg!

Puss och massa kärlek!

vagava.blogg.se sa...

nu hoppas jag att jag lyckas skriva på din blogg... har haft vissa problem... jaja... jag ska göra dig sällskap och också göra så gott jag kan med att vara ödmjuk *L*... (((kram))) peter

Knisse sa...

Tack gumman... Hoppas du mår bra?

Du lyckades min vän :) Fint ju fler vi är som är ödmjuk desto bätre. Stor kram