Vem är jag?



En charmigt förvirrad tjej på 27 år som söker meningen med livet och tror sig vara på rätt spår. Satsar för fullt på mina drömmar och lever en för det mesta lycklig relation, med mannen i mitt liv ♥ ♥ ♥ sen får vi inte glömma, världens gosigaste katt Shanti, min älskade bäbis som förgyller mina dagar!

söndag, mars 15, 2009

Tankar kring återfall och tillfrisknande.

Har varit ute och haft en riktigt bra kväll, fylld med kärlek, glädje och acceptans... Nu när jag sitter här i skrivandets stund klockan 2 på natten riktas mina tankar mot återfall... Varför? Därför att det händer varje dag, överallt och jag kan inte låta bli att påverkas.

När det gäller återfall i tillfrisknandet så har nästan varenda kotte jag känner lagt skuld på någon annan i deras omgivning eller haft andra vänner som i sin tur lagt den skulden på någon annan för den personen som tagit återfallet. Detta fenomen är inget nytt och jag tycker det är synd att det ska vara så! Helt seriöst... Om jag nu vill använda alkohol och droger kommer jag att göra det, jag kommer att söka massor av anledningar att använda på, för att det ska kännas bättre inombords... Om jag tagit ett beslut och INTE vill använda droger gör jag det inte oavsett vilken krisen är. För att jag vet att jag kan hantera den med hjälp av mina verktyg och stöd från mina vänner. Det är verkligen så det är, varken mer eller mindre...

När jag gick en behandling fick vi göra en så kallad återfalls prevention vilket är en nogrann studie i vilka mina största återfalls risker är. I mitt fall är det isolering och självömkan som är den största faran. Därför är det av största viktig att jag inte isolerar mig en längre tid om jag vill undvika ett återfall. Jag tror inte alls på spontana återfall, inte för fem öre... Jag tror att återfallet har legat och puttrat i grytan under en längre tid och det finns faktiskt bevis och fakta som pekar på att det är så.... Jag är tacksam över att vara nykter och tillfriskande för min egen skull idag.

I mitt tillfrisknande har jag lärt mig något mycket viktigt... Jag kan BARA ta ansvar för min del i mina relationer till andra människor. När jag gör det blir resultatet ofta väldigt bra. Det är så lätt att glömma bort var jag kommer i från, därför är det viktigt att ständigt påminna mig själv om varför jag väljer att vara nykter och att det verkligen inte är något att ta förgivet.

Idag den 14 mars 2009 har jag varit nykter i exakt 1 år och 4 månader, helt fantastiskt!! Vem kunde tro det?? Inte jag i alla fall..

3 kommentarer:

Anonym sa...

du har blivit väldigt duktigt å stark, önskar jag kunde bli de me.. jag vet att min anhörig har haft ett sug efter alkohol länge fast den inte har erkänt de. så vi får väl se va som händer., kram vda

SaRa sa...

Hej Hej...
läser din blogg ibland...
Grattis till tid!!

Knisse sa...

Gumman! Du är också stark och du har en önskan om förändring, det är det ENDA som behövs i början.... Sen kan man börja göra handlingar till förändring.. Du är en fantastisk människa ska du veta, glad att ha dig som vän.


Sara: Tackar! Det värmer för gratulationen och även att du läser min blog ibland :)